السبت، 8 نوفمبر 2008

كوكتيل أحاسيس

حاسس بشعور غريب من نوعه جوايا كوكتيل أحاسيس متناقضه ما ينفعش تتجمع على انسان فى وقت واحد
حاسس اتى حزين بس مبسوط وقلقان بس مرتاح وذهنى صافى بس فيه مية مشكله بيتخانقم جواه حاسس انى عاوز اتكلم مع أى حد وفى نفس الوقت أفضل ساكت .
اللى هيقرأ الكلام ده هيقول الغالى اتهبل يارجاله بلانجليزى . مش بس بلانجليزى لاء بكل لغات العالم كمان. لكن ااكد لكم انى لسه ما اتهبلتش وان كان دا احتمال وارد جدآ لأنه ما عتش بينى وبين الهبل الا انى أترجم كلامى ده فى صورة افعال يشوفها الناس يعنى مثلآ أعيط وأضحك فى وقت واحد ( منا حزين وفرحان بقى )
دورت على سبب للحاله اللى انا فيها دى ولقيت سبب واحد ورا كل ده واتأكدت منه لما لقيت نفس الحاله دى عند كتير من الناس اللى أعرفهم .
عارفين ايه السبب ؟
الغربه . أيوه الغربه . انا حالى زى ملايين المصريين عايش بره مصر وسايب أهلى جريآ ورا لقمة العيش كتير منكم لو عرفوا انا عايش فين هيقولوا يا بختك بس صدقونى لو جربتوا اللى انا أقصد اللى احنا فيه هتعزرونى
أنا عايش فى مكه المكرمه والمفروض أو الوضع الطبيعى ان اللى فى مكه ما يكنش غريب ولا حتى يشعر بالغربه بس ده لو كانت الغربه غربة مكان .
ازى الحال بقى لما تبقى الغربه غربة الروح . أيوه الروح . لما تعيش فى وسط ناس يعاملوك على انك أقل منهم
لما تتنادى بالأجنبى لما تكون ماشى فى حالك وينادى عليك واحد ما تعرفوش تبص له فيشتمك
مش عايز أخوض فى الأمثله لأن الغلط مش غلط الناس دى فى الأساس . الغلطه غلطة أم رمت ولادها وحرمتهم من خيرها رغم ان خيرها كتير قوى بس للأسف خيرها لغيرها. الحاله اشتغلت وعايز اسكت وانا بتكلم فهسيبكم بقى بس قبل ما أمشى هقول لكم حكمه
(أنا مكتئب إذآ أنا مصرى )

هناك تعليق واحد:

م يقول...

ما تفكرش كتير يا غالى
عشان هتتعب
وفكر نفسك ان هنا اسوأ من عندك ومحدش مرتاح والله
ربنا يسهل واجيلك وانا اشهيصك